جک کربی کیست؟ آشنایی با پادشاه دنیای کمیک

جک کربی کیست؟ آشنایی با پادشاه دنیای کمیک

اگر از علاقمندان به کمیک مارول و دی سی هستید با بینکو همراه باشید تا با هم به بررسی ” جک کربی کیست؟ پادشاه دنیای کمیک ” بپردازیم.

بنر تلگرام

خانه مقالات کمیکی دانلود کمیک کدوم فیلم کی میاد

آشنایی با جک کربی

«جیک کینگ کربی» (Jack “King” Kirby) یکی از تاثیرگذارترین طراحان کمیک در کل دوران ها و به طور قطع، تاثیرگذارترین فرد دوران خودش است. وی از عصر طلایی کمیک (سال های 1938 تا 1950 میلادی) کار خود را شروع و با رسیدن به عصر مدرن (سال 1985 میلادی به بعد)، به کار خود پایان داد.

جک کربی کیست؟ آشنایی با پادشاه دنیای کمیک

جک کربی در طی فعالیت حرفه ای خود، بسیاری از معروفترین و محبوب ترین شخصیت های کمیکی را طراحی کرده و یا حداقل به طراحی آنان کمک کرد. از جمله شخصیت های خلق شده توسط جک کربی می توان به:

اشاره کرد. کار وی نسل های زیادی از طراحان کمیک را تحت تاثیر قرار گرفته و اکثر افراد موفق این صنعت، به نوعی از وی الهام گرفته اند. کار وی صنعت کمیک را برای همیشه تغییر داد. جک کربی با طراحی های منحصر به فردش، طراحی صفحه های زیبا و چیدمان دقیق و منظم ثابت کرد در هنرش بی رقیب است. وی صفحه ها را جوری طراحی و اولویت بندی می کرد که چشم مخاطب دقیق مانند خواسته وی بر روی صفحه حرکت می نمود! خواندن کمیکی که جک کربی طراح آن بود، مانند تماشای غروب آفتابی خالص و بی نقص بود؛ خواننده در زیبایی، نبوغ و جذابیت آن خود را گم می کرد.

جک کربی کار خود را در استودیوی «آیزنر و ایگر» (Studio Eisner and Iger) شروع کرد. بلافاصله پس از شروع کار، آیزنر متوجه شد که فردی ویژه و متفاوت را استخدام کرده است. در اینجا و این استودیو، اولین بار هنر و مهارت جک کربی کشف شد.

جک کربی کیست؟ آشنایی با پادشاه دنیای کمیک

از طریق این استودیو، جک کربی کار خود را در انتشارات Fox Feature’s Syndicate آغاز کرده و در این انتشارات بود که برای اولین بار با دوست و همکار آینده اش «جو سیمون» (Joe Simon) آشنا شد. مانند آیزنر، سیمون نیز تحت تاثیر مهارت و عزم جک کربی قرار گرفت. سیمون متوجه شد که جک کربی با سرعتی خیره کننده کارها را پیش می برد اما در عین سریع بودن، دقت وی نیز بسیار زیاد بوده و همه طرح هایش زیبا و حساب شده کار شده است. جک کربی به راستی در این زمینه استعدادی مادرزادی داشت!

زندگی نامه حرفه ای جک کربی

کمی بعد از استخدام کربی، سیمون از انتشارات Fox Feature’s Syndicate خارج شد تا بتواند شرکت خودش را تاسیس کند و از جک کربی نیز خواست در این راه وی را همراهی کند. متاسفانه این موضوع در دوره رکود بزرگ آمریکا رخ داد و جدا شدن از شرکت فاکس برای جک کربی از لحاظ مالی منطقی نبود. با توجه به مشکلات اقتصادی بزرگ کشور، جک کربی به درآمد ثابت خود از این شرکت نیاز داشته و به همین دلیل درخواست سیمون را رد نمود.

مدتی بعد از این موضوع، سیمون با «مارتین گودمن» (Martin Goodman) آشنا شد که خود برندی از کمیک های محبوب را در دست داشت. گودمن باور داشت که کمیک ها و کار بر روی آنان آینده خوبی دارد و به همین دلیل شروع به نگارش کمیک Marvel Comics #1 کرد و آن را تحت نام Timely Comics منتشر نمود. بعد از این موضوع، گودمن و سیمون کربی را به عنوان طراح کمیک های خود استخدام کرده و برای جک کربی حقوقی بالا نیز مقرر کردند.

مشاهده  سوپر اسکرال ها از کجا آمده اند؟ بررسی منشا شرورهای جدید تهاجم مخفی و MCU در کمیک ها

جک کربی کیست؟ آشنایی با پادشاه دنیای کمیک

در اوایل کار، Timely Comics عاقبت خوبی نداشت و تعداد زیادی از کارهای آنان نتوانست فروش خوبی را تجربه کند. بدین ترتیب، آنان چندین شکست متحول شده و تقریباً اوضاع خوبی نداشتند. با این حال، وقتی کشور آمریکا تصمیم گرفت به جنگ بپیوندد، جک کربی، سیمون و سعی کردند از این موضوع استفاده کنند و شروری بزرگ خلق کنند که در دنیای واقعی نیز وجود داشت! این شرور کسی جز «آدولف هیتلر» (Adolf Hitler) نبود! با حضور این شرور، جک کربی و سیمون تصمیم گرفتند قهرمانی بسازند که نماد کشور آمریکا باشد و این قهرمان، حال که می دانیم، تبدیل به یکی از محبوب ترین و نمادین ترین قهرمانان دنیای کمیک ها شده است. وی کسی جز «کاپیتان آمریکا» (Captain America) نبود که توسط جک کربی طراحی و توسط شرکت، تبدیل به کمیک شده و به بازار عرضه شد. کمیک Captain America #1 در ماه مارس سال 1941 میلادی به بازار عرضه و فوراً تبدیل به موفقیتی بزرگ برای شرکت شد.

در مدت زمان طراحی و نگارش کمیک Captain America #1، جک کربی با مردی به نام «استنلی لیبر» آشنا و دوست شد.

کمی پس از موفقیت کاپیتان آمریکا، سیمون متوجه شد که گودمن در واقع به آنان ظلم کرده و مقادیری بسیار کمتر از چیزی که سزاوارش هستند را از سود فروش این کمیک به آنان اهدا کرده است. بدین ترتیب، خود و جک کربی کم کم شروع به مذاکره با انتشارات رقیب، یعنی «دی سی کامیکز» (DC Comics) کردند تا به این شرکت منتقل شوند. گفته می شود طرف دیگر این مذاکره، آقای «لیبر» که امروزه با نام «استن لی» شناخته می‎شود، بود! متاسفانه گودمن از جزئیات این مذاکره خبردار شده و سیمون و جک کربی را از انتشارات Timely Comics اخراج نمود!

جک کربی کیست؟ آشنایی با پادشاه دنیای کمیک

در طی جنگ جهانی دوم، جک کربی سردرگم شده بود. از طرفی وی می خواست وظیفه اش را نسبت به کشورش انجام داده و به جنگ برود و از طرف دیگر، نیاز بود خانواده اش را از لحاظ مالی تامین کند و به طراحی صفحات کمیک برای انتشارات دی سی ادامه دهد. بدین ترتیب، وی به دلیل این که سرپرست خانوار بود، توانست معافیتی موقت بگیرد.

تنها راه حلش این بود که در این مدت بیشتر و بیشتر کار کند و کمیک های بیشتری طراحی کند تا بتواند پول کافی برای خانواده اش به دست آورده و از طرف دیگر زمانش نیز خالی شود تا بتواند به جنگ رفته و به کشورش خدمت کند. وی در مصاحبه ای ذکر کرد که در این دوران هدفش این بود که به قدری کمیک بنویسد که تا زمان رفتنش به جنگ، کشتن هیتلر و سپس بازگشتن به کار، خوانندگان متوجه نبود وی نشوند!

مشاهده  دانلود کمیک فارسی فلش پوینت "Flashpoint"

در پایان جنگ جهانی دوم، جک کربی دیگر نمی خواست در انتشارات دی سی کار کند زیرا این شرکت قوانین اصلی خود را عوض کرده و قوانین جدیدی وضع کرده بود که مانع همکاری جک کربی با آنان می شد.

جک کربی کیست؟ آشنایی با پادشاه دنیای کمیک

خبر خوب پس از این اتفاق این بود که حال جک کربی و سیمون به سراغ دوستشان «ال هاروی» رفتند تا به صورت تمام وقت برای وی کار کنند. با این حال، خبر بدی نیز وجود داشت و آن این بود که صنعت کمیک رو به سقوط می رفت! این مسئله تنها مانعی نبود که جک کربی با آن روبرو شد.

در آن دوران، سازمانی به نام Comics Code Authority خلق شد که محتوای صفحات هر کمیک را بررسی و نظارت کرده و حتی اگر لازم می شد، اقدام به سانسور و تغییر آن می کرد. حال جک کربی به یک دو راهی رسیده بود که آیا عضوی زا این سازمان شود یا بدون آنان ادامه بدهد و در نهایت فروش کارهایش صفر شود؟ در نهایت، مجبور شد با اکراه به این سازمان بپیوندد.

جک کربی ، تاثیرگذارترین طراح کمیک تاریخ

حال در اواخر دهه 50، جک کربی دوباره خود را در حال کار برای انتشارات دی سی یافت. وی این بار داستان هایی فانتزی برای این انتشارات طراحی می کرد.. در نهایت، جک کربی از نبود نویسنده های خوب در انتشارات دی سی به ستوه آمده و تصمیم گرفت به استن لی بپیوندد که در آن زمان تبدیل به نویسنده ای ماهر و نامدار شده بود.

بدین ترتیب وی به انتشارات Timely Comics که در آن زمان به Atlas تغییر نام داده بود، پیوست. در این دوران بود که جک کربی به همراه استن لی شروع به طراحی کمیک هایی کردند که با عنوان The Marvel Age شناخته می شوند. در طی این دوران، تعداد زیادی از شخصیت های انتشارات مارول (Marvel Comics) که امروزه می شناسیم، خلق شدند. از نمونه آنان می توان به:

جک کربی کیست؟ آشنایی با پادشاه دنیای کمیک

اشاره کرد. این دوران کار آقای جک کربی در شرکت مارول نیز چندان طولانی نشد. وی از تاثیر هنر و مهارت خود بر صنعت کمیک آگاه بوده و همواره به دنبال پیشنهادی بهتر می گشت. این بار، پیشنهاد بهتر بازگشت به انتشارات دی سی و کار برای آنان بود. در این دوره از حضور وی در شرکت دی سی، وی شخصیت هایی چون «دارکساید» (Darkseid)، «اتریگان» (Etrigan) و «دیمن» (The Demon) را طراحی نمود.

در اواخر دهه 70 میلادی و پس از شکست های پی در پی کمیک های مختلف دی سی، جک کربی دوباره به شرکت مارول باز می گردد. در این زمان، وی دوباره شروع به طراحی کمیک های کاپیتان آمریکا کرد و در کنار وی، چندین کمیک متفرقه دیگر نیز برعهده گرفت.

به وی اختیار زیادی داده شد اما این مسئله ممکن است چندان سودمند نبوده باشد زیرا عده زیادی باور دارند که بهتر بود کار آقای جک کربی توسط حداقل یک ویراستار چک و بررسی می شد. این موضوع باعث می شد فشاری به جک کربی بیاید و در اثر این فشار، محصول نهایی نیز بسیار بهتر از آب در می آمد. حال که آزادی اختیار بیشتری داشت و کمیک های عجیبی خلق کرده بود، متاسفانه دوره کاری وی در شرکت مارول نیز تداوم چندانی نداشت.

مشاهده  10 مرگی که دنیای دی سی را برای همیشه تغییر دادند

به دنبال ناامیدی ها و شکست هایی که اخیراً در صنعت کمیک با آن روبرو شده بود، آقای جک کربی این صنعت را رها کرده و تصمیم گرفت بر روی صنعت های دیگری از جمله کارتون ها و انیمیشن ها مشغول به کار شود. در این زمان، وی برای استودیوهای Hanna-Barbera و Ruby-Spears کارهای مختلفی انجام داد.

جک کربی کیست؟ آشنایی با پادشاه دنیای کمیک

پس از چند سال کار در زمینه انیمیشن، این بار شرکت Pacific Comics به سراغ جک کربی آمده و چنان پیشنهاد خوب و پر سودی به وی داد که جک کربی نتوانست از قبول آن سر باز بزند! این انتشارات تصمیم گرفت حقوق کامل یک اثر را به جک کربی واگذار کند! در طول سالهای کارش برای انتشارات مختلف، این اولین بار بود که چنین پیشنهادی می گرفت زیرا حقوق هیچکدام از کارهایش به خود تعلق نداشته و همگی متعلق به انتشارات بودند. در آن زمان، قراردادهایی امضا می شد و هر شخصیتی که تحت این قراردادها خلق شود، متعلق به انتشارات بود و طراح حقی بر آن نداشت.

در همان زمان، شرکت مارول نیز کمی از این تصمیم و قراردادها عقبگرد داشته و حقوق تعدادی از طراحی های هنری جک کربی را به خودش واگذار کرد. این پیروزی هر چند کوچک، الهام بخش طراحان مختلف در سرتاسر دنیا شد و دری از احتمالات جدید را بر روی آنان گشود.

جک کربی نه تنها صنعت کمیک را تحت تاثیر قرار داد، بلکه چگونگی رفتار با طراحان و خالقان کمیک را نیز برای همیشه تحت تاثیر قرار داد. وی به طور قطع تاثیرگذارترین طراح کمیک در قرن بیستم است و ممکن است روزی از وی به عنوان تاثیرگذارترین طراح تمام دوران ها نیز یاد شود.

.ممنون که با مقاله ” جک کربی کیست؟ پادشاه دنیای کمیک ” همراه بینکو بودید
.نظرات خود را راجع به این مطلب حتما در پایین همین صفحه برای ما کامنت کنید

درباره دانلود کمیک بیش تر بخوانید:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x