معماهای لاینحل! 8 معمایی که حتی مرد عنکبوتی نیز نمی ‎تواند حل کند

معماهای لاینحل! 8 معمایی که حتی مرد عنکبوتی نیز نمی ‎تواند حل کند

پیتر پارکر یکی از باهوش ترین افراد در کمیک های معروف شناخته می شود. اما تنوع دشمنان مرد عنکبوتی به حدی بالاست که گاهی اوقات او هم از حل برخی معماها عاجز می ماند. پس با بینکو همراه باشید تا با هم به بررسی “8 معمایی که حتی مرد عنکبوتی نیز نمی ‎تواند حل کند” بپردازیم!

بنر تلگرام

در دنیای مارول، قهرمان‎ های باهوش زیادی از قبیل تونی استارک (Tony Stark)، رید ریچاردز (Reed Richards) و هنک پیم (Hank Pym) وجود دارند که همه طرفداران با هوش و ذکاوتشان آشنا هسنند. درست در کنار اسم این فرد در لیست باهوشترین های دنیای مارول، نام پیتر پارکر (Peter Parker) نیز به چشم می خورد!

اگر پیتر از نظر هوش و ذکاوت با تونی، رید و هنک در یک سطح نباشد، به طور قطع فقط کمی از پایینتر است. همانطور که خودتان نیز می دانید، کمتر شخصیتی در دنیای مارول به اندازه مرد عنکبوتی در زمینه تکنولوژی و علوم مهارت و دانش دارد. خوشبختانه، به نظر می رسد در زمینه کنایه زدن نیز مهارت خوبی داشته باشد! مهارتی ارزشمند که همیشه به نمایش می گذارد!

مرد عنکبوتی، می تواند بر روی هر موضوعی که بخواهد تمرکز کرده و در نهایت راه حلی برای آن پیدا کند. با این وجود، به نظر می رسد موضوعاتی هستند که حتی او نیز در طول بیش از 60 سال در دنیای کمیک بودن (اولین حضورش در کمیک Amazing Fantasy #15 در سال 1962 بود) نتوانسته حل کند و گره از آن بگشاید.

در این مقاله، به بررسی 8 معما می پردازیم که مرد عنکبوتی در نهایت نتوانسته پاسخ مناسبی برایشان پیدا کند. این موضوعات شامل گرفتن تصمیمی بزرگ و دشوار، تقلا برای پیدا کردن توضیحی منطقی برای یک موضوع و یا ناتوانی در حل معما و پازلی باشد که بایستی حل شود.

8- واقعیت در مورد پدر و مادر پیتر پارکر (کمیک Lifetheft)

معماهای لاینحل! 8 معمایی که حتی مرد عنکبوتی نیز نمی ‎تواند حل کند

دهه 90 دورانی دیوانه وار برای دنیای کمیک بود. داستان های احمقانه اما جذاب، بازطراحی های پر زرق و برق و عجیب از شخصیت ها و نیاز شدید به خلاقانه اندیشیدن، در این دهه در اوج خود بودند. مثالی واضح از ماجراها و اوضاع این دهه، کمیک Lifetheft است که در سال 1994 منتشر شد.

در این کمیک، شرکت مارول که قصد داشت محتوایی متفاوت و جدید را وارد داستان های مرد عنکبوتی کند، تصمیم گرفت که والدین مرده پیتر پارکر یعنی ریچارد (Richard) و مری (Mary) را به زندگی باز گرداند. گفته شده بود که پدر و مادر پیتر در اثر حادثه ای چندین سال پیش کشته شده بودند. با این وجود، در سال 1992، این دو دم در خانه عمه می (Aunt May) ظاهر شدند!

به مدت دو سال، ریچارد و مری سعی در قانع کردن پسرشان داشتند و برای او توضیح دادند که در طی مدتی که کل دنیا فکر می کرد مرده‎ اند، این دو در واقع در روسیه زندانی بودند. در طی چند هفته، پیتر حقیقت را در مورد مرد عنکبوتی بودن به والدینش گفت و این باعث شد که ریچارد حد و مرز سفت و سختی برای ماجراجویی های ابرقهرمانانه پسرش تعیین کند.

متاسفانه، مرد عنکبوتی به شدت درگیر این حد و مرز و بازگشت والدینش شد که حقیقت را در موردشان نادیده گرفت. با شروع داستان Lifetheft، مشخص شد که ریچارد و مری واقعی، متاسفانه مرده اند و ریچارد و مری که به خانه عمه می آمده بودند، در اصل تقلبی بوده و مدل هایی شبیه سازی شده هستند که توسط کمیلین (Chameleon)، والچر (Vulture) و هری آزبورن (Harry Osborn) که در آن دوران گرین گابلین (Green Goblin) بود، فرستاده شده اند.

7- چگونگی متوقف کردن جاگرنات (کمیک Nothing Can Stop The Jaggernaut!)

معماهای لاینحل! 8 معمایی که حتی مرد عنکبوتی نیز نمی ‎تواند حل کند

کمیک Nothing Can Stop The Jaggernaut! محصول سال 1982، تقریباً همان چیزی است که اسمش به شما می ‎گوید! در این کمیک، شروری به نان بلک تام کسیدی (Black Tom Cassidy) نقشه ای طراحی می کند که بر اساس آن، جاگرنات را مجبور می کند تا مادام وب (Madame Web) را دزدیده و از قدرت های ذهنی او استفاده کند. مادام وب، با همان قدرتی که تام کسیدی قصد سو استفاده از آن را دارد، متوجه نقشه اش شده و مرد عنکبوتی را برای کمک به خود احضار می کند.

مرد عنکبوتی، مسئول متوقف کردن آشوبی می شود که کین مارکو (Cain Marko) یا همان جاگرنات به راه انداخته است. او باید به خوبی اندیشیده و راهی مناسب برای برخورد و متوقف کردن این شرور بسیار قدرتمند پیدا کند.

در راه متوقف کردن یکی از قدرتمندترین و خطرناکترین شرورهای دنیای مارول، او ابتدا از حملات عادی خود با مشت و لگد و ضربات تار استفاده می کند. وقتی متوجه می شود که حملاتش بی فایده هستند، تیر آهنی را به سمت رقیب قدر خود پرتاب می کند. وقتی این حمله نیز اثر نمی کند، مرد عنکبوتی تصمیم میگیرد تانکری پر از سوخت را به سمت جاگرنات پرتاب کند. این حمله نیز هیچ اثری بر روی جاگرنات ندارد! در این داستان، جاگرنات قدرت خود را از یاقوت سرخی به نام Cyttorak می گیرد و این باعث شده میدان نیرویی مخصوص خود داشته باشد که بتواند به آسانی، سنگینترین حملات را دفع کند.

مشاهده  بهترین شرورهای شبیه بتمن؛ با برترین شرور های بتمن آشنا شوید

سرانجام، به نظر می ‎رسد مرد عنکبوتی توانسته به وی آسیب برساند و کنترل مبارزه را برعهده بگیرد. او جاگرنات را به سمت ساختمانی در حال ساخت فرستاده و کاری می کند که مارکو در سیمانی که هنوز خشک نشده، به دام بیوفتد. با این حال، همه می دانند این تنها موقتی بوده و در عرض مدت کوتاهی، جاگرنات خودش را آزاد خواهد کرد.

6- مرد عنکبوتی و شیاطین درونی هری آزبورن (کمیک Best of Enemies)

معماهای لاینحل! 8 معمایی که حتی مرد عنکبوتی نیز نمی ‎تواند حل کند

در طی سال ها، نورمن آزبورن (Norman Osborne) و پسرش هری آزبورن (Harry Osborne) به شدت مرد عنکبوتی را در قامت گرین گابلین (Green Goblin) عذاب دادند.

نورمن به طور قطع یکی از شرورترین و خطرناکترین شخصیت های دنیای مارول است. با این حال، هری زیاد شبیه پدرش نیست و کمی متفاوت است. روزهایی که هری تبدیل به گرین گابلین می شد، تحت تاثیر اعتیاد و درگیر مشکلات روانی شدن است. در طول تاریخ مرد عنکبوتی، یکی از بزرگترین معماها و درگیری های او، چگونگی کمک به هری در مشکلات و عذاب های شخصی اش است.

متاسفانه، در کمیک Best of Enemies، مرد عنکبوتی موفق نشد که هری را نجات بدهد و او تسلیم وجه تاریک خود شد. در این کمیک که محصول سال 1993 است، دوست قدیمی پیتر به طور کامل تبدیل به گرین گابلین شده و تصمیم به کشتن مرد عنکبوتی گرفت. گرین گابلین مری جین واستون (Mary Jane Watson) را دزدید تا به این طریق، بتواند توجه اسپایدر من را جلب کرده و وی را به قتل برساند.

این نقشه، تنها به ضرر خود هری تمام می شود. او برای قدرتمند شدن و کشتن مرد عنکبوتی، سرم Goblin Formula را به خود تزریق کرده است. متاسفانه وی نمی تواند مدت زیادی این سرم را تحمل کند و در نهایت، توسط این سرم مسموم شده و جان خود را از دست می دهد. در لحظه مرگش و بر روی تخت بیمارستان، هری آزبورن متوجه اشتباهاتش شده و در نهایت، هنگامی که پیتر کنارش است، تسلیم مرگ می شود.

5- چه چیزی باعث کشته شدن گوئن شد؟ (کمیک The Night Gwen Stacy Died)

معماهای لاینحل! 8 معمایی که حتی مرد عنکبوتی نیز نمی ‎تواند حل کند

جزئیات کشته شدن گوئن استیسی (Gwen Stacy) معمایی بزرگ و حل نشدنی بود که مرد عنکبوتی برای دهه ها نتوانست جوابی کامل و قانع کننده برایش پیدا کند.

کمیک The Night Gwen Stacy Died محصول سال 1973، یکی از معروفترین کمیک ها در میان داستانهای اسپایدر من است. این کمیک را جری کانوی (Gerry Conway) و گیل کین (Gil Cane) نوشته و کار طراحی آن را نیز جان رومیتا سینیر (John Romita Sr.) افسانه‎ای برعهده داشته است. این داستان در دو جلد روایت شده و پایان آن، همانطور که از اسمش نیز پیداست، مرگ غم انگیز گوئن استیسی را به دنبال دارد.

برای سالهای طولانی، مشخص نبود که چه چیزی باعث کشته شدن اولین عشق پیتر پارکر، یعنی گوئن استیسی شده است. او توسط گرین گابلین دزدیده شده و از روی پلی، به پایین پرت شد. در هنگام سقوط، مرد عنکبوتی به نجات وی رفته و با شلیک چندین تار، موفق به گرفتن وی می شود. با این حال، زمانی که اسپایدر من به بدن گوئن نزدیک می شود، میبیند که وی مرده است. مشخص نیست که آیا شوک ناشی از سقوط باعث مرگش شده یا تارهای مرد عنکبوتی باعث شکسته شدن گردن و در نتیجه مردنش شده است.

ویراستار کمیک های مارول در آن دوران، یعنی آقای روی توماس (Roy Thomas) ذکر کرد که گوئن استیسی به دلیل فشار برخورد با تارهای مرد عنکبوتی فوت کرده است. با این حال، خود گرین گابلین در کمیک می گوید که دلیل مرگش، شوک ناشی از سقوط بود که به قلبش وارد شده و احتمالا باعث ایست قلبی وی شده است.

از زمان عرضه این کمیک تا به امروز، جوابی قطعی و مشخص به دلیل اصلی مرگ گوئن استیسی داده نشده است. در کمیک Marvels محصول سال 1994، ذکر شد که او بر اثر شوک ناشی از سقوط کشته شده ولی از طرف دیگر، کمیک Civil War اظهار داشت که برخورد به تارهای مرد عنکبوتی و شکسته شدن گردنش، دلیل اصلی مرگ گوئن بود.

4- چگونگی برگرداندن بدن مردعنکبوتی (کمیک Dying Wish)

معماهای لاینحل! 8 معمایی که حتی مرد عنکبوتی نیز نمی ‎تواند حل کند

یکی از معروفترین رویدادهای مرد عنکبوتی در دنیای مدرن، در سال 2012 بود که در طی آن، دکتر اختاپوس (Doctor Octopus) بدن پیتر پارکر را تصاحب کرده و تبدیل به مرد عنکبوتی شد. وی سری کمیک مخصوص خود را دریافت کرد که 44 جلد داشته و مرد عنکبوتی برتر (Superior Spider-Man) نام داشت.

داستان Dying Wish که به قلم دن اسلات (Dan Slott) نگاشته شده، رویدادی بود که شوک بزرگی به شخصیت اسپایدر من وارد کرد. در این داستان، آتو اکتیویس (Otto Octavius) که به شدت بیمار شده و در حال کشیدن نفس های آخرش است، موفق می شود نقشه پایانی خود را در اوج نبوغ، طراحی کند. وی تصمیم گرفت که ذهنش را به بدن پیتر پارکر منتقل کند و از این طریق، بتواند زنده بماند!

مشاهده  مهم ترین سوتی های فیلم های مارول

دکتر اختاپوس در اجرای این نقشه موفق شده، بدن پیتر پارکر را تحت کنترل خود در آورده و ذهن پیتر را نیز به بدن بیمار و در حال مرگ خود منتقل می کند. همانطور که می دانید، هوش و نبوغ آتو بسیار زیاد است ولی از طرفی، پیتر نیز یک نابغه بوده و قبل از کامل عملی شدن نقشه آتو، کاری می کند که بخشی از ذهنش درون بدن آتو باقی بماند.

حال که وی بدن مرد عنکبوتی را به دست آورده، تصمیم دارد ثابت کند که می تواند قهرمان بسیار بهتری نسبت به پیتر پارکر باشد. پس تصمیم دارد به معنای واقعی کلمه، مرد عنکبوتی برتری نسبت به پیتر پارکر باشد! در طول 44 جلد داستان مرد عنکبوتی برتر، پیتر نتوانست راهی برای پس گرفتن بدن خود پیدا کند و آتو با بدن مرد عنکبوتی، مشغول مبارزه و نجات دادن افراد مختلف بود. از آن طرف، پیتر از تمام هوش و ذکاوت خود استفاده کرد ولی نهایتا نتوانست راهی برای باز پس گرفتن بدن خود پیدا کند. در نهایت، خود آتو در داستان Goblin Nation تصمیم گرفت بدن پیتر را به وی بازگرداند و به این ترتیب، ذهن و بدن پیتر دوباره یکی شدند.

3- نجات دادن عمه می و ازدواج اسپایدرمن (کمیک One More Day)

معماهای لاینحل! 8 معمایی که حتی مرد عنکبوتی نیز نمی ‎تواند حل کند

کمیک One More Day محصول سا 2007 که به قلم جی مایکل استرازینسکی (J. Michael Straczynski) و جو کسادا (Joe Quesada) نگاشته شده، یکی از منفورترین کمیک ها در تاریخ مرد عنکبوتی است و طرفداران برای این تنفرشان، دلیل بسیار خوبی دارند. در طی رویداد Civil War که مرد عنکبوتی هویتش را برای کل دنیا فاش کرد، عمه می تیر خورده و به سختی مجروح می شود. از طرفی دیگر، سایر نزدیکان و عزیزان پیتر نیز مورد حمله تعداد زیادی از قویترین و خطرناکترین شرورهای دنیای مارول قرار می گیرند.

با فوت کردن عمه می، مفیستو (Mephisto) به سراغ پیتر آمده و معامله‎ای را به او پیشنهاد می دهد. مفیستو با قدرت های شیطانی و جادوییش، کاری می کند که عمه می دوباره زنده شده و کل دنیا هویت مرد عنکبوتی را فراموش کنند. به نظر معامله ای بسیار عالی و بی نقص می رسد! ولی همه طرفداران خوب می دانند که چنین چیزهایی، همیشه یک نکته منفی بزرگ دارند. نکته منفی پیشنهاد مفیستو، این است که ازدواج پیتر و مری جین نیز به طور کامل پاک می شود.

مرد عنکبوتی در شرایطی سخت قرار گرفته و سعی می کند راهی پیدا کند که هم عمه می زنده بماند و هم ازدواجش با مری جین از بین نرود. در نهایت، او نمی تواند هیچ راه حلی برای این موضوع پیدا کند. از طرفی، خود مری جین بعد از با خبر شدن از این جریان و پیشنهاد مفیستو، پیتر را تشویق می کند تا این پیشنهاد را قبول کند.در نهایت، پیتر مجبور می شود با مفیستو معامله کند.

واقعیت پشت این کمیک، این است که شرکت مارول متوجه شد با برملا کردن هویت مرد عنکبوتی در جریان رویداد Civil War، گند بزرگی به بار آمده و بهتر است این مشکل را سریعا رفع کند. پس برای رفع آن، تصمیم گرفتند کمیک One More Day را بنویسند و رویداد برملا شدن هویت مرد عنکبوتی را به کلی پاک کنند.

2- مرد عنکبوتی و هویت هاب گابلین

معماهای لاینحل! 8 معمایی که حتی مرد عنکبوتی نیز نمی ‎تواند حل کند

حتی در این لحظه، هنوز به طور قطع مشخص نشده که چه کسی پشت ماسک هاب گابلین است. به همین دلیل، این معما یکی از بزرگترین رازهایی است که مرد عنکبوتی هیچوقت نتوانسته حل کند. البته بخش عظیمی از این مرموز بودن را باید ممنون مغزهای متفکر شرکت مارول باشیم.

در سال 1983، شرکت مارول تصمیم گرفت کمیکی چاپ کند که در آن، مرد عنکبوتی دوباره با گرین گابلین مبارزه کند. با این حال، نمی خواستند که نورمن آزبورن یا دوباره زنده کنند یا پسرش هری را پشت ماسک گرین گابلین قرار دهند. بدین ترتیب، هاب گابلین (Hobgoblin) به وجود آمد. این شخصیت که توسط راجبر استرن (Roger Stern) ساخته و توسط جان رومیتا جونیور (John Romita Jr.) طراحی شده بود، بسیار قویتر اما آرامتر و منطقی تر از گرین گابلین بود. با این حال، این دو قصد برملا کردن هویتش را نداشتند.

با اولین حضورش، هویت واقعی او معمایی بود که هرگز حل نشد. استرن قصد داشت که فردی به نام رادریک کینزگلی (Roderick Kinsgley) که یک طراح مد بود را به عنوان هاب گابلین معرفی کند ولی با عوض شدن نویسنده و روی کار آمدن تام دی فالکو (Tom DeFalco)، هویت هاب گابلین به ریچار فیسک (Richard Fisk) تغییر یافت. این تصمیم نیز عوض شد و چندی بعد، دی فالکو به ویراستار شرکت مارول در آن زمان، یعنی آقای جیمز آزلی (James Owsley) گفت که بهتر است ند لیدز (Ned Leeds) را به عنوان هاب گابلین معرفی کنند. آقای آزلی این پیشنهاد را قبول نکرد و اصرار داشت که فورنر (Foreigner) که یکی از شرورهای دیگر کمیک های مارول است، این نقش را تصاحب کند.

مشاهده  زن سوپرمن کیست ؟ آشنایی با لوئیس لین جدید دنیای دی سی

در نهایت، هویت واقعی هاب گابلین در سال 1987 مشخص شد و این فرد، کسی جز ند لیدز نبود. سرانجام، مشخص می شود که ند لیدز شست و شوی مغزی داده شده و شرور اصلی پشت قضیه هاب گابلین، جیسون مکندیل (Jason Macendale) یا Jack O’Lantern است.

پس از این جریان، فلش تامپسون (Flash Thompson)، فیل اولریک (Phil Ulrich) و برادر دوقلوی رابرت کینزگلی یعنی دنیل (Daniel) ماسک هاب گابلین را به چهره زده و به این شرور خطرناک تبدیل شدند.

در نهایت، مرد عنکبوتی نیز نسبت به هویت اصلی هاب گابلین گیج شده و هیچ گاه نتوانست بفهمد که هاب گابلین اصلی چه کسی است. این قضیه را میتوانیم مدیون سردرگرمی مغزهای متفکر مارول باشیم که هیچ گاه تصمیم درست و قطعی مبنی بر هویت هاب گابلین نگرفتند!

1- اسپایدر من و معمای کریون (کمیک Fearful Symmetry)

معماهای لاینحل! 8 معمایی که حتی مرد عنکبوتی نیز نمی ‎تواند حل کند

کمیک Fearful Symmetry: Kraven’s Last Hunt یکی از برترین کمیک های تمام دورانها محسوب می شود. این اثر که محصول سال 1987 بوده و به قلم جی ام دماتیس (J.M. DeMatteis) و مایک زک (Mike Zeck) نگاشته شده، اثری کامل است که چه از لحاظ داستانی و چه از لحاظ هنری، سنگ تمام گذاشته است.

در زمان عرضه این کمیک، مرد عنکبوتی به مدت 25 سال، با دشمنان مختلف درگیر شده ولی همیشه پیروز میدان بود و راهی برای شکستشان پیدا می کرد. با این حال، در این کمیک ورق برگشته و دشمنی مخوف، بر مرد عنکبوتی چیره می شود.

سرگی کراوینوف (Sergei Kravinoff) یا کریون شکارچی (Kraven the Hunter) که مهارت هایی در زمینه پیدا کردن و شکار طعمه های مختلف داشت، تصمیم می گیرد بزرگترین شکار عمرش را داشته باشد. این شکار، کسی نیست جز مرد عنکبوتی بخت برگشته!

کریون و مرد عنکبوتی، چند دفعه دیگر نیز با هم مبارزه کرده بودند اما اینبار، کریون قصد داشت برای همیشه به این رقابت پایان بدهد و برتری خود را اثبات کند. وی نقشه پیچیده ای نداشت و در نهایت سادگی، به دنبال مرد عنکبوتی رفته، او را پیدا کرد و در طی یک مبارزه، آن چنان ضربات محکمی به وی وارد کرد که بدنش خورد و خمیر شد. در نهایت، با اسلحه به مرد عنکبوتی شلیک کرده و او را نیز دفن کرد!

کریون با این کار نیز راضی نشد. پس تصمیم گرفت نسخه ای مخصوص خودش از لباس مرد عنکبوتی (که در آن زمان سیاه رنگ بود) را به تن کرده و به دنبال مجرمین برود و با آنان نیز درگیر شود. او در این مسیر، ورمین (Vermin) را دستگیر کرد که مرد عنکبوتی مدت زیادی دنبال شکست دادنش بود.

سر انجام، مشخص شد که پیتر پارکر واقعاً کشته نشده است. کریون با تیرهای بی هوش کننده به وی شلیک کرده و پیتر در واقع زنده است. در نهایت، اسپایدر من بیدار شده و به معنای واقعی کلمه، از گور برخاست!

کریون در ابتدا قرار بود بعد از به قتل رساندن اسپایدر من، با یک شاتگان خودکشی کرده و با به پایان رساندن بزرگترین شکار عمرش، به زندگی اش نیز پایان دهد. با این حال، به نظر می‎رسد که سرانجام پشیمان شده و نتوانست رقیب دیرینه خود را به قتل برساند.

ممنون که با مقاله “معماهای لاینحل! 8 معمایی که حتی مرد عنکبوتی نیز نمی ‎تواند حل کند” همراه بینکو بودید.
نظرات خود را حتما در پایین این صفحه برای ما کامنت کنید.

درباره کمیک های فارسی بیش تر بخوانید:

بیش تر بخوانید

10 دفعه که مرد عنکبوتی با دشمنانش متحد شد!

از لوکی تا ونوم! 10 دفعه که مرد عنکبوتی با دشمنانش متحد شد!

اگر از علاقمندان به کمیک مارول هستید با بینکو همراه باشید تا با هم به بررسی …

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x